гр. Варна
За да гласувате за сградата, моля попълнете валиден Email адрес и натиснете бутона "Гласувай". (Можете да гласувате само за един проект в категория.)
Инвеститор
АВТОЕКСПРЕС АД
Архитект
Е-АРХ
Изпълнител
Промишлено и гражданско строителство ООД
Конструктор
АВЕГА ИНЖЕНЕРИНГ ЕООД
Описание на проекта
Автогара Варна се намира в геометричния център на града в близост до голямо кръгово кръстовище между два основни булеварда – бул. Васил Левски и бул. Владислав Варненчик. Голямата пропускливост на булевардите осигурява възможно най-бърз и кратък достъп за хората от всички квартали на града, както и добра връзка с Летището и ЖП гарата. Сградата е построена с частна инвестиция от фирмата, която стопанисва старата варненска автогара повече от 20 години. Идеята на инвеститора е да построи новата сграда непосредствено до старата, която да работи по време на строителството, за да не се налага Варна да остава без автогара. Автогарата разполага с 12 сектора за пристигащи и заминаващи автобуси и 35 паркоместа за изчакващи автобуси и микробуси. Габаритът на новата сграда е подобен на старата, въпреки че планировката е различна, като най-голямата разлика е в съотношението между външната и вътрешната чакалня. То се дължи на промененото поведение на пътниците през годините. Инвеститорът констатира, че те прекарват все по-кратко време в самата сграда и обикновено идват директно на стоянката на автобуса непосредствено преди пристигането му. Това се дължи на много фактори, един от които е онлайн продажбата на билети, заради които обичайното в миналото пристигане по-рано, за да се чака на опашка, отпада. Дългият престой за прикачване с друг автобус също е все по-рядко явление, заради все по-голямото предлагане на транспортни услуги и по-добрата координация между превозвачите. Ето защо, акцентът на проекта е покритата външна чакалня, която се ползва много по-активно. Тя е достатъчно широка, за да осигури движение и в двете посоки и е ориентирана така, че да има директна видимост още от улицата и пътниците бързо и лесно да се ориентират до стоянката на автобуса. Покривът ѝ е достатъчно висок, за да може под него да паркира автобус, така че входът му да бъде защитен при лошо време. Друг приоритет, който си поставихме е сградата да осигурява безопасност на пътниците по всяко време на денонощието. Важно беше да няма тъмни, отделени и скрити от погледа пространства. Голямата височина на козирката на външния перон, както и богатото остъкление на вътрешните части на сградата позволяват всички пространства през които преминават пътниците да се обхванат с един поглед. Освен със закрита и открита чакалня, автогарата разполага и с лекарски кабинет, стая за майки с деца, търговски център и кафене, които имат възможност за собствен достъп, както и офиси за превозвачи, непосредствено пред стоянките на автобусите. Конструкцията е смесена със стоманобетонни колони и козирка от метал, чиято форма е подходяща за монтиране на слънчеви панели. Фотографии: Стефан Н. Щерев