гр. София, бул."Мария Луиза" 25
За да гласувате за сградата, моля попълнете валиден Email адрес и натиснете бутона "Гласувай". (Можете да гласувате само за един проект в категория.)
Инвеститор
Kaufland България
Архитект
Инт Арх ООД, HORA
Изпълнител
ПИ ЕС ПИ
Конструктор
Бета консулт
Описание на проекта
Централни хали – символ на развитието на столицата София В съвременния гръцки език думата "агора" (ἀγορά) означава пазар. Но оригиналното й значение в древногръцки е малко по-различно: място за събирания (от ᾰ̓γείρω - събирам). В зората на XXI век всеки голям европейски град има своята "агора", своето място за събирания и търговия. От месец май 2024 Централни хали отново са върнати към живот, а връзката между сърцето на обществения живот и търговията на дребно е съвсем естествена. Сградата е построена през 1908 г. по проект на арх. Наум Торбов. Обявена е за паметник на културата с категория “Национално значение". Построена е на място, богато на исторически пластове и артефакти от древна Сердика, като в структурата на сградата са запазени останки от античен градеж. Със застроена площ от 3 458кв.м. и обща разгърната площ от 8 424кв.м. (със сутерен), сградата на Централни хали е най-старият търговски комплекс у нас и първият съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци. Централни хали днес Kaufland България придобива сградата през 2022 г. с ясния ангажимент да възстанови оригиналния ѝ вид и функции и да я направи достъпна за жителите на София и посетителите на града. Инвестицията възлиза на близо 50 млн. лв. Достъпът до историческата част на сградата е напълно свободен. От въвеждането на сградата в експлоатация в края на май 2024 г., възстановената забележителност посрещна стотици хиляди граждани и туристи в търговската част и новосъздадената зона за история и археология на София, и бързо се наложи като нова градска сцена за изкуство и култура, реализирайки над 150 събития в различни културни жанрове в колаборация с десетки културни мениджъри, експерти и артисти. В търговската си част основната функция е напълно възстановена, като на площ от 1800 кв.м. са разположени повече от 14 000 продукта с акцент на българските стоки. Всички нови намеси са фокусирани около максималното възприятие на идеята за покрито градско пространство и подчертаването на важността на металната конструкция, произведена в леярните на инж. Густаф Айфел. Историческите фасади на Централни хали: Съществена част от проекта е консервацията и реставрацията на фасадите на сградата. Те носят своята история с останките от шрапнели от войната, които всеки може да види и днес, до първия герб на София. В края на 2023 г. външният облик на Централни хали беше възстановен с едни от най-добрите експерти в областта на реставрацията и с изключително прецизни материали, с които се възстановяват дори египетски гробници. Фасадата е симетрична, като симетрията до такава степен е изпълнена, че и на задната фасада има герб. По фасадата на Халите има 80 колони, които са 2,4 метрови и в горната си част представляват съвременна интерпретация на класически капител. Колоните са вписани във фасадата и представляват функционална част от конструкцията. Арките са друг много характерен за стила елемент – тук те са пресъздадени основно като витражи, които подчертават ренесансовия прочит на сградата. Интериор търговска част: Интериорната намеса в сградата цели възстановяване на автентичните пространства по проекта на арх. Наум Торбов. Отчетливо са спазени двете основни пешеходни оси изток-запад и север-юг, като тази визуална връзка е подчертана и от новата подова настилка с маркиране на траекторията на защитната стена на Улпия Сердика, чийто останки са консервирани и експонирани на ниво Сутерен. Запазени са йерархията и ритъмът на първоначалния проект на сградата. Дизайнът на новите търговски щандове също е вдъхновен от първичната функция на Централни хали. Положени са близо 3000 кв.м. подови плочки, след проведено обширно проучване за оформлението на подобни сгради от епохата В проекта на сградата от архитект Наум Торбов е предвиден фонтан, който е разположен в центъра ѝ с цел да акцентира пресичането на главните пътеки за движение на покрития пазар и оформеното площадно пространство. Дизайнът му е показан в оригиналните чертежи, но той така и не е бил изграден според тях. Едва при реализацията на проекта от Kaufland България е скулптуриран според първоначалната визия на арх. Наум Торбов с материал зелен мрамор, който е поръчан от Индия специално за изпълнението му. Освен търговската си функция, на новоизградената тераса е развита зона за консумация и отдих, която дава панорамен визуален достъп до отворената търговска зала. Тук всеки може да дойде за среща и да се наслади на гледката към търговската част. В центъра на терасата е експониран ремонтираният оригинален часовников механизъм на сградата от 1915 г. Благодарение на ремонта, за първи път от 40 години е възстановен звънът и на емблематичния часовник в кулата на Централни хали. Сутерен: Интериорната намеса в сутерена на Централни хали цели изграждането на едно съвременно отворено социално културно пространство, оформено около археологическите останки от крепостната стена на Улпия Сердика и една от римските терми. Функционално в сутерена се изграждат две зони, които са разделени от проекцията на археологията не северната крепостна стена. В първата зона се извършва търговска дейност, втората е предвидена за провеждане на културни събития. Двете зони са обединени от археологическа експозиция, която включва разкази по теми, свързани с историята на Улпия Сердика. Зоната за култура представлява нова функция за сградата на Централни хали. Площадната форма, постигната с разположението на археологическите експозиции по периферията създава динамично отворено пространство. То е проектирано да съвместява различни функции – отворена сцена за събития или зона за споделена работа и почивка. Туристически групи посещават ежедневно Централни хали, а чрез специално разработена виртуална реалност посетителите в Централни Хали могат да се потопят в разходка из улиците на нашата столица – но в Древна Сердика. Техническа реализация: За проекта основното предизвикателство е инкорпорирането на модерен търговски център в сграда с неоценима историческа и културна стойност. Осигуряването на подходящия микроклимат, изграждането на адекватни сградни системи и разделянето на функционални зони за оптималната работа на търговската площ, като едновременно с това се ограничат визуалните намеси в интериора и се запазят обемните решения на оригиналния проект, са постигнати благодарение на съвместната работа на мултидисциплинарен екип от специалисти. Използването на рекуперация в хладилната система на сградата и осигуряването на енергия изцяло от възобновяеми източници са продиктувани от желанието на Kaufland България за устойчиво развитие на средата и минимален карбонов отпечатък на инвестицията. На сградната автоматизация са поверени системите за климатизация, вентилация, осветление, отдимяване и пожарогасене, осигурявайки оптималната им работа и ефективност за постигане на комфортна среда за клиентите и служителите на Централни хали. Реставрирането на фасадите на сградата, подложени на пагубното въздействие на градската среда, отнема сериозен ресурс и благодарение на усилията на проектанти и реставратори те са възродени и защитени за години напред. Използвани са продукти и технологии на световни лидери в методите за консервация и реставрация, като Remmers, BASF и др. За подсигуряване на безпроблемната логистика на търговския обект е преизградена покривната плоча на товарната рампа, разположена зад основната сграда. Новата, по-малка височина на конструкцията, е реализирана чрез използването на технология за напрягане след бетониране. История, памет, култура и развитие – това са основните движещи функции на Централни хали – така, както и до днес, те пазят спомените от 113 години назад. Така, както ще стоят гордо в центъра на нашата столица и ще запазят историята за бъдещите поколения.