Награда за търговска сграда, Награда на публиката - Централни хали

гр. София, бул."Мария Луиза" 25

Детайли за проекта

Инвеститор

Kaufland България

Архитект

Инт Арх ООД, HORA

Изпълнител

ПИ ЕС ПИ

Конструктор

Бета консулт

Допълнителна информация

Описание на проекта

Централни хали – символ на развитието на столицата София В съвременния гръцки език думата "агора" (ἀγορά) означава пазар. Но оригиналното й значение в древногръцки е малко по-различно: място за събирания (от ᾰ̓γείρω - събирам). В зората на XXI век всеки голям европейски град има своята "агора", своето място за събирания и търговия. От месец май 2024 Централни хали отново са върнати към живот, а връзката между сърцето на обществения живот и търговията на дребно е съвсем естествена. Сградата е построена през 1908 г. по проект на арх. Наум Торбов. Обявена е за паметник на културата с категория “Национално значение". Построена е на място, богато на исторически пластове и артефакти от древна Сердика, като в структурата на сградата са запазени останки от античен градеж. Със застроена площ от 3 458кв.м. и обща разгърната площ от 8 424кв.м. (със сутерен), сградата на Централни хали е най-старият търговски комплекс у нас и първият съвременен покрит пазар за месни и млечни продукти, риба и зеленчуци. Централни хали днес Kaufland България придобива сградата през 2022 г. с ясния ангажимент да възстанови оригиналния ѝ вид и функции и да я направи достъпна за жителите на София и посетителите на града. Инвестицията възлиза на близо 50 млн. лв. Достъпът до историческата част на сградата е напълно свободен. От въвеждането на сградата в експлоатация в края на май 2024 г., възстановената забележителност посрещна стотици хиляди граждани и туристи в търговската част и новосъздадената зона за история и археология на София, и бързо се наложи като нова градска сцена за изкуство и култура, реализирайки над 150 събития в различни културни жанрове в колаборация с десетки културни мениджъри, експерти и артисти. В търговската си част основната функция е напълно възстановена, като на площ от 1800 кв.м. са разположени повече от 14 000 продукта с акцент на българските стоки. Всички нови намеси са фокусирани около максималното възприятие на идеята за покрито градско пространство и подчертаването на важността на металната конструкция, произведена в леярните на инж. Густаф Айфел. Историческите фасади на Централни хали: Съществена част от проекта е консервацията и реставрацията на фасадите на сградата. Те носят своята история с останките от шрапнели от войната, които всеки може да види и днес, до първия герб на София. В края на 2023 г. външният облик на Централни хали беше възстановен с едни от най-добрите експерти в областта на реставрацията и с изключително прецизни материали, с които се възстановяват дори египетски гробници. Фасадата е симетрична, като симетрията до такава степен е изпълнена, че и на задната фасада има герб. По фасадата на Халите има 80 колони, които са 2,4 метрови и в горната си част представляват съвременна интерпретация на класически капител. Колоните са вписани във фасадата и представляват функционална част от конструкцията. Арките са друг много характерен за стила елемент – тук те са пресъздадени основно като витражи, които подчертават ренесансовия прочит на сградата. Интериор търговска част: Интериорната намеса в сградата цели възстановяване на автентичните пространства по проекта на арх. Наум Торбов. Отчетливо са спазени двете основни пешеходни оси изток-запад и север-юг, като тази визуална връзка е подчертана и от новата подова настилка с маркиране на траекторията на защитната стена на Улпия Сердика, чийто останки са консервирани и експонирани на ниво Сутерен. Запазени са йерархията и ритъмът на първоначалния проект на сградата. Дизайнът на новите търговски щандове също е вдъхновен от първичната функция на Централни хали. Положени са близо 3000 кв.м. подови плочки, след проведено обширно проучване за оформлението на подобни сгради от епохата В проекта на сградата от архитект Наум Торбов е предвиден фонтан, който е разположен в центъра ѝ с цел да акцентира пресичането на главните пътеки за движение на покрития пазар и оформеното площадно пространство. Дизайнът му е показан в оригиналните чертежи, но той така и не е бил изграден според тях. Едва при реализацията на проекта от Kaufland България е скулптуриран според първоначалната визия на арх. Наум Торбов с материал зелен мрамор, който е поръчан от Индия специално за изпълнението му. Освен търговската си функция, на новоизградената тераса е развита зона за консумация и отдих, която дава панорамен визуален достъп до отворената търговска зала. Тук всеки може да дойде за среща и да се наслади на гледката към търговската част. В центъра на терасата е експониран ремонтираният оригинален часовников механизъм на сградата от 1915 г. Благодарение на ремонта, за първи път от 40 години е възстановен звънът и на емблематичния часовник в кулата на Централни хали. Сутерен: Интериорната намеса в сутерена на Централни хали цели изграждането на едно съвременно отворено социално културно пространство, оформено около археологическите останки от крепостната стена на Улпия Сердика и една от римските терми. Функционално в сутерена се изграждат две зони, които са разделени от проекцията на археологията не северната крепостна стена. В първата зона се извършва търговска дейност, втората е предвидена за провеждане на културни събития. Двете зони са обединени от археологическа експозиция, която включва разкази по теми, свързани с историята на Улпия Сердика. Зоната за култура представлява нова функция за сградата на Централни хали. Площадната форма, постигната с разположението на археологическите експозиции по периферията създава динамично отворено пространство. То е проектирано да съвместява различни функции – отворена сцена за събития или зона за споделена работа и почивка. Туристически групи посещават ежедневно Централни хали, а чрез специално разработена виртуална реалност посетителите в Централни Хали могат да се потопят в разходка из улиците на нашата столица – но в Древна Сердика. Техническа реализация: За проекта основното предизвикателство е инкорпорирането на модерен търговски център в сграда с неоценима историческа и културна стойност. Осигуряването на подходящия микроклимат, изграждането на адекватни сградни системи и разделянето на функционални зони за оптималната работа на търговската площ, като едновременно с това се ограничат визуалните намеси в интериора и се запазят обемните решения на оригиналния проект, са постигнати благодарение на съвместната работа на мултидисциплинарен екип от специалисти. Използването на рекуперация в хладилната система на сградата и осигуряването на енергия изцяло от възобновяеми източници са продиктувани от желанието на Kaufland България за устойчиво развитие на средата и минимален карбонов отпечатък на инвестицията. На сградната автоматизация са поверени системите за климатизация, вентилация, осветление, отдимяване и пожарогасене, осигурявайки оптималната им работа и ефективност за постигане на комфортна среда за клиентите и служителите на Централни хали. Реставрирането на фасадите на сградата, подложени на пагубното въздействие на градската среда, отнема сериозен ресурс и благодарение на усилията на проектанти и реставратори те са възродени и защитени за години напред. Използвани са продукти и технологии на световни лидери в методите за консервация и реставрация, като Remmers, BASF и др. За подсигуряване на безпроблемната логистика на търговския обект е преизградена покривната плоча на товарната рампа, разположена зад основната сграда. Новата, по-малка височина на конструкцията, е реализирана чрез използването на технология за напрягане след бетониране. История, памет, култура и развитие – това са основните движещи функции на Централни хали – така, както и до днес, те пазят спомените от 113 години назад. Така, както ще стоят гордо в центъра на нашата столица и ще запазят историята за бъдещите поколения.

ПРЕДИШЕН ПРОЕКТ

Ритейл парк Велинград

СЛЕДВАЩ ПРОЕКТ

Шоурум с офиси