Област Благоевград
За да гласувате за сградата, моля попълнете валиден Email адрес и натиснете бутона "Гласувай". (Можете да гласувате само за един проект в категория.)
Инвеститор
Агенция Пътна инфраструктура
Архитект
ВИА ПЛАН ЕООД
Изпълнител
ДЗЗД АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018
Описание на проекта
„Железница“ е единственият тунел в България, който покрива всички европейски стандарти
Тунел „Железница“ е най- дългият и най-модерният пътен тунел, изграждан досега в страната. Обединението ДЗЗД „АМ Струма 2018", строи съоръжението, а „Джи Пи Груп“ е водещ партньор.
Тунелът има интересни технически характеристики. Двете му тръби са с дължина около 2 км всяка. Важно е да се знае, че в съоръжението има четири напречни пешеходни връзки и други две за автомобили между тръбите. Това е решение в случай на авария за преминаване и евакуация на хора. Изградени са 26 SOS комбинирани ниши, където ще има пожарогасители, телефони и други необходими по проект елементи.
По време на строителството на обекта е имало около 60 души екип, като режимът на работата е бил непрекъснат - 24 часа, 7 дни в седмицата. Специализираното оборудване, като тунелен багер, робот за пръскан бетон, тунелна карета за анкери и пробивни дейности, тунелен челен товарач, дава възможност да няма прекъсване на работата.
Дори по време на извънредното положение при ковид пандемията дейностите са продължили без прекъсване, като са взети предпазни мерки за работа в закрити помещения, използвали са се маски, ръкавици, дезинфектанти и т.н.
При изграждането на „Железница“ е имало редица трудности. Най-непредвидими са геоложките особености на терена, през който преминава съоръжението. Скалният масив е като жив и постоянно трябва да се напредва и укрепва и колкото по-бързо се случват тези операции, толкова по-безопасно е. Преминаването през геоложките различия на планинския масив при обилни валежи и повишаването на нивото е най-сложното, много специфично и са възможни непредвидени ситуации.
Тунел „Железница“ е единственият в България, който покрива всички европейски стандарти. Внедрена е интелигентна система за управление на трафика - „Скада“, която е в готовност да реагира на всякак- ви сценарии. Всички 11 системи за безопасност се управляват централизирано чрез нея.
Проектът е уникален и с няколко ключови обекта - площадка за хеликоптери, два моста над Суха река, както и подпорна стена при директното трасе. Специалната хеликоптерна площадка е ситуирана непосредствено след тунела, в посока към Кулата.
„Железница”, ще подобри транспортните коридори по направлението север-юг, а това не само ще осигури по-добра свързаност на страната с Гърция, но е от значение за транспорта в цяла Европа. Автомагистрала „Струма“ е важна трансевропейска магистрала. След цялостното й завършване времето за пътуване от София до Солун ще се намали значително. Изграждането й по трасето София - Кулата ще осигури надеждно и бързо преминаване на трафика по направлението Централна Европа - Гърция и връзката с пристанищата на Средиземно море. Чрез развитието на коридора българската икономика ще стане по конкурентоспособна и ще повиши качеството на живот на местните общности.
Безопасност и иновации
Във връзка със сложните геоложки условия на терена в околността са използвани гъвкави решения.
В тунела има трафик контролни центрове от двете му страни, енергоефективно осветление, системи за видеонаблюдение, интелигентна система за управление на трафика, аудио- и радиооповестяване, елек- тронна система за контрол на достъпа. Срещу задимяване и пожар се задействат вентилационни и пожароизвестителни системи, като вентилацията работи непрекъснато, но при по- силно задимяване се включват и допълнителни вентилатори за отвеждане на дима отвън. Компанията е изградила специални напречни връзки между двете тръби, които да послужат за евакуация при тежка катастрофа.