София, кв."Манастирски ливади-изток", ул. Васил Стефанов № 61
Инвеститор
"КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО" КД
Архитект
"Ерта Консулт" ЕООД
Изпълнител
"Планекс Варна" ООД
Конструктор
инж. Михаил Ралев
Описание на проекта
“Куфланд" България (Kaufland) инвестира 50 млн. лева в своя „най-технологичен“ хипермаркет в столичния квартал „Манастирски ливади“. Това е 15-тия обект на търговската верига в София и 65-тия в България. Инвестиционното намерение цели да създаде емблематична сграда, която съчетава икономически и устойчиви решения, вписвайки се в цялостната градска среда в един от най-модерните столични квартали.
Сградата отговаря напълно на нарастващите очаквания на потребителите за устойчиво пазаруване, зелени пространства и добър живот в градовете. „Кауфланд – кв. Манастирски ливади - Изток“ е разположен на ул. „Васил Стефанов“ 61. Изграден е върху площ от близо 9,815 кв.м. и е реализиран, комбинирайки функционалност и устойчивост на пространството и материалите.
Сградата е изградена в унисон с политиките на компанията за устойчиво развитие и намаляване на въглеродния отпечатък, затова за изграждането й е използвано вертикално решение на 3 нива, две от които са отделени за етажен паркинг с 198 паркоместа. Това решение спестява хоризонтално застрояване и освобождава 40% повече зелени площи в рамките на терена.
В рамките на проектирането е постигната застроена площ от 5,025 кв.м, което се изразява в 13,721 кв.м. разгъната застроена площ и 2600 кв.м. търговска зала. В търговската зона са разположени над 20 000 продукта, за чието планиране и позициониране Kaufland България използва иновативна смарт ауто-диспо дигитална система. Тя планира и прогнозира необходимите всекидневни наличности от стоки и генерира заявки на база клиентското търсене в магазинната мрежа, давайки всекидневни решения, съобразени с очакванията и търсенето на клиентите. Системата спомага за прецизиране на доставките, минимизиране на възможностите от грешки и намаляване на хранителните отпадъци, като благодарение на нея обемът на хранителни отпадъци се намалява с до 22 000 000 кг./бр. годишно.
Интериорната подредба на стоките в търговската зона е резултат от дигитално планиране и позициониране, съчетано с все по-нарастващите клиентски изисквания за удобство, бързина и комфорт. Отделните търговски зони са решени в навигиращо асоциативни ярки цветове. Изборът им съответства на алгоритъма на пазаруване на клиентите и спомага процеса по избор на стоки в отделните стокови групи, оформени със самостоятелни бленди. За максимално улеснение на клиентите „Касова зона“ е оборудвана с 6 интуитивни каси на самообслужване, които са предпочитан начин на разплащане от средно над 60% от посетителите, кореспондиращи с профила на клиентите в район на София.
Наред с огромно разнообразие от качествени стоки представени в модерна и уютна обстановка, в новия си обект в Манастирски ливади Kaufland предлага поредната успешна вариация на своята One Stop Shopping концепция, чрез която пазаруването се превръща в цялостно клиентско изживяване. Във вътрешността на магазина е обособена специална „кулинарна“ зона с три заведения за хранене и интерактивен детски кът за игри. Тя е с площ от 230 кв.м, като за нея е разработен единен дизайн. Интериорът оптимизира пространството и го адаптира към съвременните стандарти за функционалност и стил.
Специално обособена игрална зона с интерактивен монитор с touch screen предлага над 10 образователни игри за деца между 4 и 10 годишна възраст. Те са подбрани така, че под формата на игра да развиват способностите на децата за концентрация, координация и аналитично мислене. Освен с обектите за хранене и детската зона, пространството се допълва и с втората физическа аптека BENU в България.
Архитектура, дизайн, функционалност
Сградата на Кауфланд-Манастирски ливади представлява модерен европейски хранителен магазин, който е разработен изцяло в отговор на нуждите на местната общност в новоизграждащия се столичен квартал. Тя не само предоставя удобства за клиентите, но и допринася за единния облик на градската средата в района. Вертикалното етажно решение на постройката я издига над обичайните структури в този сектор и я вписва общата архитектурна хармония в квартала.
Фасадата на сградата се отличава със съвременен и привлекателен дизайн, изграден от трислойни стоманобетонови панели, висококачествени термопанели, еталбонд и стъклена фасада. Във визията й се интегрира емблематичното за бранда червено, поднесено чрез игра на обеми и форми, предоставящи нов прочит на класическата разпознаваемост на бранда.
Филиалът е решен на три нива, като същинската магазинна част е разположена на кота 0. Тя е разделена на две зони (търговска зона и зона с наематели) обединени в общ обем, разделени единствено чрез специализирани мебелни тела и навигационни визуални елементи. Тя е добре осветена и просторна, което осигурява допълнителен комфорт при продължителен престой.
Зоната на наемателите, или т. нар. „кулинарна зона“ се отличава от търговската зона чрез характерни интериорни елементи, които подсилват усещането за уют и стил. Всички обекти в зоната са вписани в единно архитектурно решение с елегантна бленда, изградена от естествени материали. Усещането за комфорт и хармония се подсилва, чрез отделни „зелени“ острови във вътрешността и между мебелите.
Втори етаж на кота +6.30 се намират около 87 паркоместа и зона за зареждане на стоки за нуждите на магазина. Зареждането извършва чрез товарни асансьори, които гарантират бърз и ефективен транспорт на стоките до търговската зала. Ниво +11.10 съдържа още около 111 паркоместа, предоставяйки допълнително удобство за клиентите. За по-лесен достъп между нивата са осигурени 3 клиентски асансьора, които предоставят комфорт на клиента с автомобил.
Строителство, енергийна ефективност и технологични показатели
Общият строителен проект въплъщава комплексен инженерен подход и прецизно изпълнение, за да се осигури издръжливост и сигурност на сградата, Носещата конструкция на сградата е скелетна и сглобяема, изработена е от готови, заводски произведени стоманобетонови елементи. Светлата височина в търговската зала в най-ниската й част е 4,15 метра. Напрегнати елементи: За преодоляване на големите подпорни разстояния и различните премоствания са използвани иновативни напрегнати T-панели и панели с кухини тип „Спирол“, които са подсилени с предварително напрегната армировка. Това осигурява необходимата стабилност и издръжливост на постройката.
Подпори и фундаменти: За справяне с денивелацията на терена, фундаментите и фундаментните чашки, стени и колони са изпълнени монолитно, включително стоманобетонните шайби и стълбищата. Подова конструкция: За подовите конструкции са използвани панели с кухини тип „Спирол“ с различни дебелини в зависимост от зоната и натоварванията. Определени ключови зони, като входа и стълбищата, са изпълнени монолитно за по-голяма стабилност.
Обектът отговаря на най-новите стандарти за екологично и енергийно ефективно строителство и е оборудван със системи, щадящи околната среда. Той ползва 100% „зелена“ енергия, към която веригата премина изцяло от март 2022 г. Сградата е оборудвана с иновативна „зелена“ климатична система, която комбинира отопление и охлаждане. Тя не използва горива, а остатъчната топлина от хладилните витрини и помещения. Хладилната инсталация на хипермаркета е нискоемисионна и използва щадящ околната среда хладилен агент. Вместо открити витрини, в хипермаркета ще бъдат използвани хладилници с вратички, което пести допълнително електроенергия. Благодарение на по-енергийно ефективната хладилна инсталация компанията ще намали замърсяването на околната среда със 180 тона въглероден диоксид годишно.
Хипермаркетът разполага и с последно поколение LED осветление, чрез което се постига около 30% икономия на енергия за осветление и се намаляват вредните емисии. Такова осветление е внедрено и в останалите обекти на Kaufland, като годишно спестените въглеродни емисии са в размер на 90 тона. В продължение на дългосрочната програма на компанията за енергийна ефективност и електромобилност, Кауфланд- Манастирски ливади е оборудван и с бързозарядна електрическа станция за електрически автомобили. Това е 17-тата бързозарядна станция, към съществуващата собствена мрежа от зарядни станции на Kaufland България.
Ключови качества на сградата:
• Кауфланд – Манастирски ливади е „най-технологичният“ хипермаркет на веригата. За изграждането му са имплементирани технологични иновации по цялата верига - от строежа и проектирането, през смарт ауто-диспо системата за планиране и позициониране на стоките, до връзката с клиентите и цялостното клиентско изживяване .
• Сградата е пример за нискоемисионно и устойчиво строителство, технологични иновации и интеграция на природата в градската среда.
• Интериорът оптимизира пространството и го адаптира към съвременните стандарти за функционалност и стил, предоставяйки цялостно клиентско изживяване с избор от над 20 000 стоки, 3 заведения за хранене, интерактивен детски кът и аптека.
Прикачени документи
Планове и разпределения
01_Ситуация.pdf
Планове и разпределения
02_Eтак 1- Кота 0.00.pdf
Планове и разпределения
03_Кота Eтак 2- Кота +6.30.pdf
Планове и разпределения
04_Кота Eтак 3- Кота +11,10.pdf
Планове и разпределения
05_Кота Eтак 3- Кота +11,10_2.pdf
Планове и разпределения
06_Разрези.pdf
Планове и разпределения
07_Фасади.pdf